Stressramt medarbejder? Hvordan foregår det helt praktisk?

Jeg får jævnligt spørgsmål om, hvordan det helt praktisk foregår når jeg arbejder med stressramte i en offentlig eller privat organisation.

 

            - Hvad er vigtigt?

            - Hvor mange samtaler bruger vi?

            - Hvordan formidles kontakten?

            - Hvor lang er ventetiden?

            - Hvor foregår det?

            - Hvad er ellers vigtigt?

 

 

Så det vil jeg altså fortælle jer lidt om her.

 

Hvad er vigtigt?

 

Det afhænger selvfølgelig af den enkelte medarbejder, motivationen og graden af stress, men typisk, ser det sådan her ud.

  • så hurtigt som muligt i gang med en indsats

  • fokus på at undgå fuldtidssygemeldinger

  • godt hvis der er en tilbagemelding til lederen om status

 

Hvor mange samtaler bruger vi?

           

Vi (medarbejderen og jeg) bruger som regel 6 samtaler til den grundlæggende indsats.

 

Så kan der i nogle tilfælde være brug for lidt mere før medarbejderen er godt på vej.

 

Det er bedst at henvise medarbejderen inden denne vælter helt, men hvis jeg først får henvist en medarbejder når denne har været fuldtidssygemeldt i et stykke tid, bruger vi som regel nogle samtaler på at blive klar til en delvis raskmelding og nogle samtaler i forløbet med opstart og at få øget arbejdstiden.

 

Hvis du vil læse mere om hvem der har ansvaret for stressforebyggelsen, så læs med her.

 

Hvordan formidles kontakten imellem medarbejderen og mig?

 

Ofte er det lederen eller dennes leder der sørger for at kontakte mig pr. mail, da det letter processen fordi medarbejderen kan have svært ved at tage det første skridt til at komme i gang. Herefter kontakter jeg den pågældende medarbejder pr. sms eller telefon samme dag.

 

Hvor lang er ventetiden?

 

Jeg tager typisk en kort indledende samtale med medarbejderen i telefonen før vi starter og hvis der er brug for det eventuelt også en kort samtale med lederen.

 

Alle henviste kontaktes telefonisk samme dag eller dagen efter de henvises og har deres første samtale enten i løbet af få dage, hvis det er akut eller i den efterfølgende uge, hvis vi sammen skønner at det kan vente.

 

Hvor foregår det?

 

Jeg har adgang til mødelokaler i mange byer rundt omkring i Danmark, jeg afholder også mange samtaler på arbejdspladserne, og pr. telefon, der hvor det letter processen for medarbejderen og gør det hurtigere at komme i gang med indsatsen. Hvis vejret er godt tager vi også samtaler udendørs og gående, hvis medarbejderen er med på det. Det er i det hele taget ret fleksibelt.

 

Hvad er ellers vigtigt?

 

Afslutningsvis vil jeg nævne, at det er vigtigt at samtalerne giver medarbejderen konkrete redskaber til at håndtere fremadrettet stress, at jeg hele tiden har fokus på at styrke og løfte medarbejderen, at vi ikke leder efter syndebukke og at med den rigtige indsats, behøver det ikke at være en lang og tung proces at få styr på stressen.

 

Hvis du gerne vil have mine indlæg sendt direkt til din indbakke, så tilmeld dig listen her.

 

Kærlig hilsen

Louise

 

Share on Facebook
Please reload

Udvalgte blogindlæg

Jamen det er bare fordi....

1/3
Please reload

Seneste blogindlæg