7 enkle trin til at praktisere meditation lige nu og her

Vil du gerne igang med at meditere? Er du i tvivl om, hvordan man gør? Synes du det er svært? Så læs med her. Du får 7 enkle trin. Hvis du følger dem er du rigtig godt på vej i at praktisere meditation og mindfulness.

 

Læs eventuelt også disse 6 ting du bør vide før du går igang med at meditere.

  1. Sæt dig et sted. En helt almindelig stol kan fint bruges. Bare sæt dig ned.

  2. Beslut din tidsramme og sæt eventuelt et ægge ur til at ringe. Det er ikke vigtig hvor længe du meditere. Alt imellem 1-60 minutter er fint. Men vælg bevidst hvor lang tid det er reallistisk for dig at sidde og blive siddende stille. Gør det hellere i lidt kortere tid i begyndelsen, frem for at forsøge at presse dig selv eller din tid.

  3. Begynd så med at lade kroppen synke lidt ned i sæddet og herefter mærke hvordan kroppen føles lige nu. Bare sidde stille og mærke kroppen og hvordan den har det.

  4. Når du har siddet sådan lidt, så begynd at lægge mærke til din vejrtrækning. Lægge mærke til hvordan kroppen trækker vejret ind og hvordan kroppen ånder ud igen. Bare sidde stille og følge indåndingen og udåndingen som foregår i kroppens eget tempo.

  5. Imen du mærke din vejrtrækning, så læg mærke til at din opmærksomhed vil blive fanget af andre ting end vejrtrækningen. Tanker, vurderinger, ting du burde gøre i stedet for at sidde her, behag eller ubehag i kroppen, ideer eller hvad det nu måtte være. Når det sker, hvilket det helt sikker vil gøre. Det er uundgåeligt indenfor sekunder og minutter. Så når du opdager, at din opmærksomhed er blevet fanget af andet end din vejrtrækning, er din eneste opgave bare at sidde stille og bruge din opmærksomhed på at lægge mærke til din vejrtrækning igen.

  6. Det er denne bevægelse i at sidde stille og føre opmærksomheden tilbage til at lægge mærke til vejrtrækningen der er selv aktiviteten i at meditere. Det er det der styrker koncentrationen, beroliger hjernen, kroppen og nervesystemet. Men der er lige en enkelt men helt utrolig vigtig ingrediens vi endnu mangler.

  7. Det hele skal foregå med en blid og venlig attitude overfor dig selv. Døm ikke dig selv for at have tanker og lad være med at være optaget af indholdet af tankerne – bare, vær blid overfor dig selv og vend opmærksomheden tilbage til din vejrtrækning.

 

Bare sidde helt stille, iagttage din vejrtrækning, lægge mærke til, hvornår din opmærksomhed er blevet fanget af noget andet og blidt og venligt føre opmærksomheden tilbage til vejrtrækningen igen og bare sidde helt stille…….

 

Vil du have mine indlæg sendt direkte til din indbakke, så tilmeld dig listen her.

 

PS:

Læs eventuelt også disse 6 ting du bør vide før du går igang med at meditere.

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

Udvalgte blogindlæg

Jamen det er bare fordi....

1/3
Please reload

Seneste blogindlæg
Please reload

Arkiv