Stressreduktion - 4 enkle principper

 

 

Noter hvad du har brugt din tid på og hvad du har nået.

Der ligger meget negativ attitude og energi i at fokusere på hvad du ikke når og hvad du ikke er tilfreds med. Det dræner dig og gør dig utilfreds med din indsats. Når du begynder at lægge mærke til hvad du bruger din tid på og hvad du når, vil du både opdage hvad du kunne have undladt at bruge tid på og du vil også få den energi der ligger i at opdage hvor meget du allerede har nået. Du vil på denne måde også hen ad vejen opdage hvilke tidsrøvere du har i din hverdag, så du kan komme i gang med at eliminere dem en for en.

 

 

 

Tjek din hverdag for tidsrøvere og eliminer dem.

Hvad går din tid egentlig med? Bliver dine møder og samtaler længere end de behøver at være? Er der for meget spildtid ved møderne? Bliver de aldrig færdige til tiden? Har du for vane at sige ja til projekter og aktiviteter du egentlig ikke har tid til? Er du vægelsindet når du skal tage beslutninger, så det tager længere tid end nødvendigt. Har du vaner med at lave overspringshandlinger før du laver de opgaver der virkelig er brug for at lave? Hvor meget tid bruger du på sociale medier? Hvor tid bruger du på Candy Crush eller lignende? Tid er liv, find alle de måder du har for at få elimineret dit livs tidsrøvere, men husk samtidig på at nogle steder er tid en investering i fremtiden. Eksempelvis i en god relation, dit parforhold og i forhold til dine børn.

 

Prioriter hvad du igangsætter og hvad du deltager i.

Der er ikke tid til at du kan være med i det hele, hverken privat eller på jobbet. En aktiv hverdag med familie og job er krævende og tager tid. Måske har du også oplevet at du pludselig stod med et uge program der var fyldt til randen med aftenmøder, frivilligt arbejde, børns fritidsaktiviteter og egne fritidsaktiviteter (hvis du da har haft tid til at sætte dem i gang) og herefter en week-end der var helt fyldt til randen med gæstebud, rengøring, indkøb og haveprojekter. Så pas på du ikke kommer til at sætte gang i for mange ekstra aktiviteter. Her er ”at nøle” en god egenskab. Begynd allerede nu med at sortere i dine aktiviteter. Det kan godt være at de alle er spændende og ”vigtige”, men hvis du virkelig vil være mere effektiv og sænke dit stress, så er det altså bare med at komme i gang.

 

Der skal være tid til at vegetere. 

Alle har brug for at vegetere. De bedste strategier og løsninger kommer oftest når vi vegetere. Krop og sind genopbygges når vi holder os i ro med jævne mellemrum. Vi tænker klarere og ser vores udfordringer og vores omgivelser skarpere. At vegetere betyder i denne her sammenhæng, at du skaber plads til tidspunkter i løbet af ugen hvor du ikke skal noget og hvor du er helt off-line. Det tager tid for krop og sind at komme ned i tempo, så det virker bedst hvis du kan føle at du har god tid. Tid, hvor du ikke skal præstere, hvor du ikke skal skynde dig, hvor du ikke skal leve op til andres krav og forventninger, hvor der er tid til at du gør tingene langsomt, hvor der ikke er en deadline og hvor du ikke bliver forstyrret af mails, telefoner, sms'er og sociale medier.

Hvis du trænger til at få balance i livet, så kunne du hoppe videre til mit e-kursus "Kom Fri af din Stress" og gøre en investering i dig selv og din livsglæde og livskvalitet.

 

Kærlig hilsen

Louise

 

 

Share on Facebook
Please reload

Udvalgte blogindlæg

Jamen det er bare fordi....

1/3
Please reload

Seneste blogindlæg
Please reload

Arkiv