Det bør du vide om vinterdepression.

Det er nu, hvor det man kan kalde ”vinterblues” begynder for nogen. Typisk så starter det her i efterårets tiltagende mørke og kan for nogen fortsætte frem til de første forårs måneder. Vinterblues er når mørket, kulden og de korte dage påvirker humøret.

 

Læs her fakta om "vinterblues", hvad du skal være opmærksom på og listen over hvordan du selv kan passe på dig selv.

 

Hvad er vinterdepression?

 

Folk der har ”vinterblues" bliver triste, trætte og små-nedtrykte og nogle føler sig nærmest depressive.

 

Fakta:

  • I Danmark lider cirka fem procent af befolkningen af vinterdepression.

  • Der er en stor overvægt af kvinder, idet cirka 75 procent af patienterne er kvinder.



  • Faldende lysmængde og faldende temperatur synes at være den umiddelbare årsag til udløsningen af vinterdepressionen.

 

Kilde: netdoktor



https://netdoktor.dk/sygdomme/fakta/vinterdepression.htm






 

Når man mærker at denne vinterblues komme snigende, så er der nogle vigtige ting man skal være opmærksom på. Sørg for at anerkende at det er sådan du har det. Tilgiv dig selv, at du er lidt mere trist og tungsindig end du plejer at være. Accepter at du er mere træt i denne periode og lad være med at slå dig selv oven i hovedet over at du ikke kan levere så meget eller være så sjov og let som du plejer at være.

 

Lad være med at vente på at de andre skal tage hensyn til dig og se at du er trist, accepter at det er sådan du har det og gør selv noget godt for dig selv.

 

Ting du selv kan gøre

 

Der er ting du selv kan gøre, for at komme bedre igennem vinter månederne og det er vigtigt at du tager det alvorligt og gør noget. Her er en lille liste over hvad du selv kan gøre for at begrænse ubehaget ved vinter-tristheden.

 

  • Lav flere hyggelige og sjove ting sammen med dem du har det godt med at være sammen med.

  • Skru ned for samværet med mennesker der suger din energi.

  • Tag ekstra lange varme bade, hvor du har tid til at nyde den velvære det giver det krop.

  • Kravl op i sofaen, med tæppe, the og en god bog så meget som muligt.

  • Sørg for at komme ud og nyde solens stråler når de er fremme, tag din varme drik med ud og sæt dig et sted med læ og sol.

  • Gå en rask tur flere gange om ugen.

  • Lyt til glad popmusik hver dag.

  • Tag i svømmehallen og giv dig god tid i saunaen.

  • Gå tidligere i seng, så du har bedre tid til at putte og slappe af før du skal sove.

  • Se hyggelige film, der ikke fyrer op under din tristhed.

  • Hold dig lidt væk fra nyheder og skru lidt ned for de sociale medier.

  • Brug hygge tid sammen med børn eller børnebørn.

  • Skru ned for dine præstationskrav til dig selv.

 

Ros dig selv, hver gang du har gjort noget godt, hyggeligt, rart, blødt og varmt for dig selv. Og søg hjælp hvis du synes det bliver værre end, hvad du selv kan bære og håndtere.

 

Kærlig hilsen

Louise Vælds

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil følge med i hvornår der er nyt.

Share on Facebook
Please reload

Udvalgte blogindlæg

Jamen det er bare fordi....

1/3
Please reload

Seneste blogindlæg